2021-05-24

Jak zdobyć lojalność Klientów? Co zrobić by Klient wracał?

Jak zbudować lojalność klienta? Co zrobić, by klienci wracali?

Jak zbudować lojalność klienta? Co zrobić, by klienci wracali?

Firmy muszą nieustannie budować bazę lojalnych klientów, aby utrzymać się na konkurencyjnym rynku i napędzać rozwój marki. Każdy przedsiębiorca zastanawia się nie tylko nad tym, w jaki sposób zainteresować swoją ofertą nowe osoby, ale także szuka odpowiedzi na pytanie: dlaczego klienci nie wracają? Trudno postawić jednoznaczną diagnozę. O wiele lepszym rozwiązaniem jest skupienie się na tym, by wdrożyć skuteczne techniki utrzymania klientów. Warto zainwestować w to działanie trochę czasu oraz energii. Lojalni klienci kupują więcej i częściej. Zwykle polecają również daną firmę swoim znajomym lub rodzinie. Przedstawiamy efektywne metody utrzymania klientów oraz wyjaśniamy co zrobić, by klient wrócił do naszej marki.

Czym jest budowanie lojalności klienta i dlaczego jest ważne?

O lojalność możemy mówić, gdy klienci ponownie korzystają z usług naszej firmy lub dokonują zakupów jej produktów. Budowanie lojalności klienta to proces, który może zająć wiele miesięcy, a nawet lat. Jego podstawowym elementem powinna być jakość dostarczanych produktów lub usług. Jeśli szukamy odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego klient nie wraca, najpierw powinniśmy skupić swoją uwagę na tym, co mamy mu do zaoferowania. Rozczarowani odbiorcy zwykle na dobre rezygnują z produktów marki, która zawiodła ich zaufanie. Jeśli doświadczenie klienta pozostaje na doskonałym poziomie, firma na pewno odniesie z tego powodu korzyści, wśród których wymienić można: niższe koszty marketingu i obsługi, mniej wysiłku poświęconego na pozyskiwanie nowych klientów (dobre opinie napędzają sprzedaż) czy wzmocnienie pozycji marki na rynku.

Jak zdobyć lojalność klientów dostarczaniem wartości?

Jednym z oczywistych sposobów budowania lojalności wobec marki jest spełnienie wszystkich obietnic, które złożyło się klientom i dostarczenie produktów lub usług na najwyższym możliwym poziomie. Warto zrozumieć, co satysfakcjonuje naszych klientów i na tym skupić swoją energię. Jeśli możemy przekroczyć ich oczekiwania, odbiorcy nie będą mieli żadnych powodów, aby zwracać się w kierunku konkurencji.
Skuteczne metody utrzymania klientów to także poznanie zwyczajów zakupowych, indywidualnych preferencji, a także stylu życia oraz osobistych informacji na temat grupy docelowej. Na bazie tych informacji można budować skuteczne rozwiązania marketingowe. Na przykład – wysyłając w dniu urodzin klienta spersonalizowaną wiadomość ze specjalną ofertą. Lepsze poznanie tego, kim jest lojalny klient, pozwala także efektywniej przewidywać jego potrzeby i rozwiązywać problemy, dostarczając mu prawdziwą wartość.

Jak sprawić, by klient wrócił – program lojalnościowy

Szukając sposobów na to, jak utrzymać klienta, warto spróbować zachęcić go do powtarzających się zakupów za pomocą specjalnych ofert, rabatów lub korzyści. Często doskonałą odpowiedzią na pytanie: co zrobić, by klient wrócił, jest stworzenie programu lojalnościowego. Dając klientom określoną nagrodę, sprawiamy, że czują się dobrze z zakupem i motywujemy ich do powrotu. Program lojalnościowy pomaga jego uczestnikowi poczuć się docenionym, a jednocześnie dostarcza przedsiębiorcy cennych danych o nawykach zakupowych, które można wykorzystać m.in. do poprawy obsługi klienta.
Istnieją różne rodzaje programów lojalnościowych – od tych opartych o systemy punktowe, przez rozwiązania klubowe, aż po członkostwo VIP. To, co je łączy, to zachęta dla klientów do wydawania większej ilości pieniędzy na produkty lub usługi danej marki. Weźmy za przykład popularne kawiarnie. Dołączając do programu lojalnościowego, zdobywamy punkty za każdym razem, gdy kupujemy napój lub inną pozycję z menu danej firmy. Gdy osiągniemy określoną liczbę gwiazdek, dostajemy np. darmową kawę. Innym przykładem jest chociażby nagradzanie wykonawców budowlanych, którzy zbierają punkty za zakup niezbędnych artykułów, takich jak farba malarska konkretnego producenta. Dzięki temu gromadzą na swoim koncie pulę do wymiany na nagrody z katalogu nagród. Programy lojalnościowe to sprawdzone techniki utrzymania klientów. Dzięki nim klienci mogą m.in. łatwiej usprawiedliwić przed sobą dany zakup, ponieważ prowadzi on do otrzymania określonej gratyfikacji.
Zajmując się tym, jak utrzymać klienta, możemy jednocześnie wdrożyć rozwiązania, pozwalające efektywnie dotrzeć do nowych odbiorców. Mowa w tym przypadku o programie poleceń, który nagradza stałych klientów za ich zaangażowanie w działalność firmy. W takim przypadku otrzymują oni określone korzyści, jeśli polecą naszą markę innej osobie. To nie tylko pomaga przyciągnąć nowych odbiorców, ale także sprawia, że obecni klienci wracają po więcej, ponieważ mają jasno określoną motywację do współpracy.
Duże znaczenie mają także pojedyncze akcje promocyjne, które budują i podtrzymują zainteresowanie klienta. Pojawiające się raz na jakiś czas promocje powodują, że chętniej wraca on do produktów czy usług danej marki. Co ważne – te dwa modele można ze sobą łączyć, dbając o regularność atrakcyjnej oferty i tym samym budując przywiązanie klienta do danej firmy.
Zobacz też: Nagrody cyfrowe

Dlaczego klienci nie wracają – najpopularniejsze błędy

Zastanawiając się nad tym, jak zatrzymać klienta, warto przede wszystkim poszukać niedociągnięć w codziennej działalności firmy. Często odpowiedzią na pytanie: dlaczego klient nie wraca, jest zły poziom jego obsługi. Brak odpowiedzi na pytania i reklamacje, nieuprzejme traktowanie czy ograniczona możliwość kontaktu klienta z firmą wpływa na to, czy dana osoba ponownie zainteresuje się ofertą naszej marki.
Jak sprawić, by klient wrócił i czuł się doceniony? Poprośmy go o opinię. Wielu przedsiębiorców ignoruje ten ważny element działalności. Opinie to nie tylko sposób na to, by poprawić wiele elementów w funkcjonowaniu firmy czy podnieść jakość produktów, ale także jak zdobyć lojalność klientów. Poważne traktowanie recenzji, zwłaszcza tych negatywnych, pokazuje klientom, że są marka liczącą się z ich zdaniem. To skutecznie wzmacnia zaufanie do niej i tym samym lojalność klientów.

Jak zatrzymać klienta – proces, który przynosi zyski

Zbudowanie lojalności klientów polega tak naprawdę na budowaniu relacji. Podobnie jak w przypadku każdego związku, zdobycie pełnego zaufania wymaga czasu i wysiłku, a także ciągłych inwestycji. Lojalności nie da się tak po prostu jednorazowo kupić – trzeba na nią zapracować. To proces, w którym nieustannie poprawiamy jakość produktów, usług i obsługi, wdrażamy nowe metody, takie jak programy lojalnościowe oraz staramy się lepiej zrozumieć, kim jest lojalny klient. Dzięki temu rozwiązujemy wiele problemów odbiorców, co z kolei przekłada się na przywiązanie do naszej marki, które gwarantuje zyski.

Powrót
© 2021 PRO.FILL Sp. z o.o. Sp. k. Polityka prywatności