2020-11-25

Jakie nagrody stosować w programach lojalnościowych?

Nagrody w programach lojalnościowych

Jak stworzyć dobry katalog nagród? Jakie nagrody dobrać, aby katalog okazał się trafiony? Jakie nagrody są wybierane najczęściej w programach lojalnościowych? To często zadawane pytania, dlaczego? Otóż dlatego, że bez atrakcyjnych nagród trudno zdobyć zainteresowanie osób, do których chcemy skierować program lojalnościowy, a przecież bez ich aktywnego udziału nie możemy liczyć na to, że program przyniesie naszej firmie oczekiwane rezultaty. Należy mieć to na uwadze planując zarówno pojedynczą akcję promocyjną, jak i projektując długoterminowy program.

Jakie zatem warunki powinien spełniać dobrze dobrany katalog nagród?

Katalog powinien zawierać nagrody dostosowane do grupy docelowej, do której kierujemy program. Co to oznacza? Przy doborze nagród do katalogu istotnym jest określenie kto będzie ostatecznym beneficjentem nagrody w programie lojalnościowym. Czy będą to Twoi klienci, a może pracownicy. Przykładowo, inne nagrody będą atrakcyjne dla pracowników firm, a inne dla właścicieli tych firm. Dla jednej grupy atrakcyjne wydadzą się nagrody typu rower, dron, telefon, dla innej udział w konferencji, wycieczka, czy darmowa reklama własnej firmy. Dodając do tego jeszcze takie parametry jak branża, wiek czy płeć jest się nad czym pochylić.

Katalog powinien dawać wybór uczestnikom, a co za tym idzie uwzględniać różne kategorie produktów o różnych wartościach. Co to oznacza? Po pierwsze, katalog powinien zawierać różne rodzaje nagród z różnych kategorii produktowych. Mogą to być nagrody elektroniczne (e-nagrody) dostępne niemalże natychmiast, mogą to być nagrody rzeczowe, usługowe, finansowe lub te, które dostarczą uczestnikowi emocji, jak skok ze spadochronem czy lot balonem. To uczestnik decyduje kiedy i jaką nagrodę wybiera. Po drugie, wartość nagród w katalogu powinna być dostosowana do możliwości nabywczych uczestnika. Oznacza to, że katalog nagród powinien zawierać nagrody o różnych wartościach punktowych. Uczestnika powinno być stać na daną nagrodę, w zależności od tego ile wygeneruje punktów w trakcie trwania programu lojalnościowego lub akcji promocyjnej.

Katalog powinien zapewniać dostęp do nowości w aktualnych trendach, tak aby ciągle przyciągać uwagę Uczestników. Co to oznacza? Dobry katalog, to nagrody, które przyciągają. Kusząca jest możliwość zdobycia czegoś „ekstra”, co nie wiąże się z wydawaniem pieniędzy z własnego portfela, czy możliwość zakupu produktu przy zastosowaniu kuponu rabatowego. Jeśli jeszcze do tego jest to coś w trendach, uwzględniające porę roku (np. nagrody sezonowe), wydarzenia sportowe, społeczne czy kulturalne to z całą pewnością nagrody będą pożądane ze strony uczestników programu lojalnościowego.

Rodzaje nagród

Jakie nagrody są wybierane najczęściej w programach lojalnościowych? Jakie nagrody stosować w programach lojalnościowych? To kolejne pytania, które stawiamy sobie projektując listę nagród w programie. Preferencje uczestników co do nagród w programach lojalnościowych i akcjach promocyjnych zmieniają się na przestrzeni ostatnich lat. Aby podjąć decyzję jakie nagrody chcemy zaproponować uczestnikom programu lojalnościowego, poznajmy najczęstsze rodzaje tych nagród oraz to, o czym należy pamiętać umieszczając każdą z tych grup w katalogu.

Nagrody rzeczowe, w tym nagrody branżowe (gadżety, produkty własne organizatora programu).

Nagrody rzeczowe są wciąż atrakcyjnym elementem katalogu nagród programu lojalnościowego, ponieważ ich zaletą jest możliwość stworzenia ciekawego i kolorowego katalogu nagród. Poprzez umieszczenie nagród rzeczowych w programie zapewniamy uczestnikowi możliwość wyboru, zwłaszcza dzięki temu, że rozbudowany katalog produktów można kategoryzować na różne sposoby: RTV/AGD, Dom i ogród, Zdrowie/Uroda, Relaks, Dla dziecka. Nagrody rzeczowe mogą mieć również charakter karty podarunkowej do konkretnego sklepu, czy lokalu lub kart paliwowych. Często uzupełnieniem katalogu są również produkty własne organizatora brandowane logo marki.

Co powinniśmy wziąć pod uwagę planując umieszczenie nagród rzeczowych w katalogu? Jedną z najważniejszych kwestii jest zapewnienie dostępności nagrody w momencie zamówienia jej przez uczestnika, czyli spełnienie obietnicy o realizacji nagrody. Bardzo istotne w budowaniu relacji z uczestnikiem i wizerunku marki. Należy to uwzględnić zwłaszcza przy długoterminowych działaniach promocyjnych. Drugą istotną kwestią, zwłaszcza z punktu widzenia budżetu przeznaczonego na finansowanie nagród są: koszty pozyskania i obsługi nagród, czyli: koszty zakupu nagród, koszty magazynowania nagród, koszty logistyki nagród (konfekcjonowania i pakowania) oraz koszty dystrybucji nagród (dostarczenie nagrody pod wskazany adres, najczęściej adres uczestnika).

Nagrody finansowe - karty przedpłacone

Często firmy sięgają po rozwiązanie w formie kart przedpłaconych (karta prepaid- „plastikowa” karta, która posiada zakodowane w sobie środki płatnicze). Tego typu nagroda daje uczestnikowi swobodę w podejmowaniu decyzji, gdzie i w jaki sposób zrealizuje nagrodę. Czy będzie to wprost gotówka wypłacona z bankomatu czy płatność kartą przy np. zakupach on-line. Mimo, iż panuje przekonanie, że uczestnicy lubią być nagradzani pieniędzmi, to należy się jednak zastanowić, czy większe emocje wzbudzi gotówka czy dobrze dobrana nagroda o podobnej wartości, ale kojarząca się na dłużej z firmą, która nagrodziła uczestnika. Należy pamiętać o tym, że wartość postrzegana nagrody rzeczowej jest często wyższa niż finansowej. Wierzymy, że ciekawa nagroda będzie bardziej pożądana niż przelew środków na konto, czy kasa w portfelu.

Co powinniśmy wziąć pod uwagę planując umieszczenie kart przedpłaconych w katalogu nagród? Zdecydowanie należy uwzględnić koszty związane z wyprodukowaniem i dystrybucją kart do Uczestników oraz obsługą tych kart. Przy tego typu nagrodzie, gdzie momentem przekazania nagrody jest moment zasilenia karty odpowiednią kwotą, należy pamiętać o bardzo dobrej komunikacji z uczestnikiem. Uczestnik powinien zostać poinformowany o każdorazowym doładowaniu karty w przeciwnym razie jego emocje związane z byciem nagrodzonym będą zdecydowanie mniejsze niż w przypadku otrzymania przesyłki z nagrodą rzeczową.

Nagrody elektroniczne (e-nagrody)

Zupełnie nową grupą nagród cieszącą się coraz większą popularnością w programach lojalnościowych, jak również w pojedynczych akcjach promocyjnych stają się nagrody cyfrowe, czyli e-nagrody. Są to nagrody w postaci „e-kodów” dostarczanych uczestnikowi drogą elektroniczną, czyli za pośrednictwem wiadomości e-mail lub SMS. Z perspektywy uczestnika, jest to rozwiązanie umożliwiające swobodę w podejmowaniu decyzji, szeroki wybór nagród spośród milionów produktów w sklepach on-line. Nagroda spełnia warunek elastyczności, atrakcyjności również w aspekcie wpisywania się w aktualne trendy. Przy tego typu nagrodzie nie do końca wymagana jest wiedza na temat preferencji i zainteresowań naszej grupy docelowej w programie. Uczestnik sam decyduje bowiem o zakupie, a naszą rolą jest dbanie o jak największą liczbę sklepów w ofercie, w których można zrealizować kupon. Należy wspomnieć również o ogromnym plusie jakim jest krótki termin realizacji e-nagród oraz szybka dostawa e-kodów do uczestnika. To co ważne, z perspektywy Organizatora programu lojalnościowego, to brak kosztów magazynowania i dystrybucji e-nagród co stanowi ogromną przewagę w stosunku do tradycyjnych nagród rzeczowych. Zastosowanie e-nagród w katalogu to również odpowiedź na potrzebę szeroko rozbudowanego katalogu nagród.

Co powinniśmy wziąć pod uwagę planując umieszczenie e-nagród w katalogu nagród? Po pierwsze należy zadbać o odpowiednie narzędzie ułatwiające obsługę e-nagród, zarówno w kontekście zebrania zamówień od uczestników, jak również celem dostarczenia kodów do odbiorcy. Ma to ogromne znaczenie w kontekście kompleksowej obsługi akcji i optymalizacji kosztów. Po drugie istotna jest ciągła aktualizacja listy dostępnych nagród oraz jej uzupełnianie o nowe marki. Tutaj z pomocą może przyjść nowoczesna serwis internetowy E-nagrody umożliwiający prowadzenie akcji, zbieranie i zamówień i wydawanie e-nagród uczestnikom.

Jak widać zagadnienie, jakie nagrody stosować w programach lojalnościowych wymaga odpowiedniej analizy i przygotowania, zarówno jeśli chodzi o dobór nagród, jak i obsługę zamówień i wydanie nagród uczestnikom. Analizować również powinniśmy złożone już zamówienia, żeby ocenić jakie nagrody są wybierane najczęściej w programach lojalnościowych i uzupełniać katalog o produkty pożądane przez uczestników.

Powrót
© 2021 PRO.FILL Sp. z o.o. Sp. k. Polityka prywatności